Hoe wiskunde, Google rijk maakte.

Ik denk dat ik zonder enige twijfel kan zeggen dat iedereen die op het net zit, wel bekend is met het machtige Google. De bekende zoekmachine is nog steeds de meest bezochte website. Waarom is nu net deze zoekrobot zo groot geworden tegenover kleinere concurrenten als Bing, AltaVista of Hotbot? Wel het antwoord is het algoritme (systeem)  dat ze gebruiken om websites te zoeken. Een algoritme dat gebruik maakt van … wiskunde.

Hoe werkt een zoekrobot? stel je gebruikt de vzoekterm: “wiskunde”. Je zou kunnen denken dat de robot gewoon al de sites afgaat, telt op elke site hoeveel het woord “wiskunde” voorkomt, en geeft dan die webpagina mee met het hoogste aantal hits. Ergens is dit een logische benadering maar het we hebben dan het volgende probleem. Stel bijvoorbeeld dat er iemand honderdduizend keer het woord “wiskunde” typt en dit online zet als website. Niemand is verder geholpen met deze site, en toch zal hij bovenaan de zoekresultaten staan, want er zal geen site zijn waar het woord “wiskunde” dan nog meer voorkomt… Hoe vermijden we dit?

Afbeelding

Larry Page en Sergey Brin (grondleggers en eigenaars van Google) dachten de oplossing te hebben gevonden. Ze bepalen de waardering van webpagina XXX met behulp van twee regels. 
De eerste regel zegt dat hoe meer websites een hyperlink maken naar pagina XXX, hoe hoger hij gewaardeerd wordt. Bijvoorbeeld als 20 websites de link “https://waaromwiskunde.wordpress.com/” posten, zal de waardering van mijn blog hoger zijn dan als slechts 5 sites dit doen. Afbeelding

Deze 20 sites, die een link posten naar mijn blog krijgen natuurlijk zelf ook een waardering gekregen via het algoritme. De kans is dus groot dat deze 20 niet allemaal even veel ‘waard’ zijn. Daaruit volgt de tweede regel: Als site A een link post naar een website B, dan hangt de waarde van B ook af van de waarde van site A. Om terug naar mijn voorbeeld te gaan: het is beter dat 3 sites zoals Google, Facebook of Wikipedia een link leggen naar mijn blog, dan wanneer drie kleine (onbelangrijke) websites dat doen… Afbeelding

Kort samengevat, je bent meer waard als er veel websites naar jou doorlinken. En het wordt nog beter als die websites zelf al een hoge waardering hebben.
Het idee is dus eenvoudig maar het uitrekenen van een waardering kan al snel ingewikkeld worden:

Afbeelding 

D ontvangt de meeste pijlen en is dus volgens de eerste regel de belangrijkste. Maar volgens de tweede regel zou B de belangrijkste zijn. Site D krijgt immers enkel doorverwijzingen van onbekende site, terwijl B een doorverwijzing kreeg van een heel bekende site….  Hoe berekenen we nu welke de belangrijkste is? (Hou in het achterhoofd dat dit een eenvoudig voorbeeld is en het probleem enkel moeilijker wordt als je de miljarden links indenkt tussen alle internetsites van het web…) 

Wel met volgende “eenvoudige” formule:Afbeelding

De wiskunde hierachter is echt niet zo ingewikkeld (hier moet je letterlijk geen universiteit voor hebben gedaan). Het is leerstof die jullie al zullen zien in de komende jaren secundair onderwijs!!! Misschien gebruik jij ook de wiskunde die je daar leert om een nieuw algoritme te ontwikkelen, en word je mogelijk groter dan Google…
Misschien een beetje motivatie: De wiskundige formule die je hierboven ziet, zorgde ervoor dat de 2 uitvinders ervan, de 24ste plaats delen op de lijst van rijkste mensen ter wereld…

DAAROM WISKUNDE

Giedts T.

Advertisements

Leave a comment

Filed under andere, Toepassingen voor elke dag, wiskundige carrière, wiskundigen

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s