Lessen/project

Hey, ik ben een 29 jarige wiskunde enthousiasteling en wil graag volgende projecten voorstellen.

Tijdens hun eerste graad kunnen de leerlingen vaak niet kiezen voor het vak wiskunde, het wordt voor hen gekozen.
De reden dat dit gebeurt is eenvoudig. Het vak is gewoon enorm belangrijk voor hun verdere opleiding en het logische redeneren dat ze hierin ontwikkelen is onmisbaar. In de tweede graad hebben de leerlingen al meer vrijheid om te kiezen, en velen leggen de keuzes met wiskundige vakken meestal al snel naast zich neer omdat het vak vaak als SAAI, MOEILIJK en vooral NIET NUTTIG bestempeld wordt.

Hier wil ik met mijn projecten verandering in brengen.

Het eerste project is een les/voordracht waarbij ik studenten warm probeer te maken om voor richtingen en/of pakketten, waar wiskunde een grotere rol heeft, te kiezen.
Dit probeer ik ze te laten doen door een andere kant van het vak te belichten. Een kant die leuke verrassende toepassingen toont, een kant die ze toelaat om met wiskunde toffe trucjes uit te voeren, een kant die toont hoe breed en belangrijk het vak is voor ons dagelijks gebruik. De teksten van mijn blog zijn een goede weerspiegeling van wat ik hiermee bedoel.
Ik vernoem ook even enkele carrière mogelijkheden voor afgestudeerden met wiskundige diploma’s, en al de daarbij horende voordelen.
Er is tijdens de lezing ook altijd een beetje ruimte om een onderwerp die ze momenteel ook tijdens de ‘gewone’ lessen bekijken uit te diepen, en natuurlijk een vraag en antwoord moment voor de lln.

Ik heb de les al bij wijze van try-out in twee klassen gegeven met verrassend positieve resultaten.
Er werd tijdens de lessen op sommige momenten gelachen, met verbazing toegekeken, interessante vragen gesteld vanuit het kamp van de leerlingen, en geleerd. (deze reacties vind u deels op mijn blog terug)

Een tweede project is aan een breeder publiek gericht. Het specifieert zich op de “tovertruks” die we aan de hand van eenvoudige (en soms iets moeilijkere) wiskunde kunnen uitvoeren. Razendsnel kwadrateren, derde- en vijfde machtswortels trekken, berekenen voor een bepaalde datum op welke dag deze valt, gedachtenlezen, …

Misschien minder wetenschappelijk maar eens zo boeiend voor sommigen. Eens we hun interesse vasthebben luisteren ze meer (en vragen ze soms zelf) naar de wiskundige uitleg erachter.

Voor een derde project denk ik aan een reeks van quiz/puzzel/VWO/spelletjes avonden (of middagen). Rond dit project ben ik momenteel aan het werken. Het combineert een breinbrekers en oefeningen zoals we die tegenkomen in wedstrijden zoals VWO of puzzelboekjes. Misschien is er een kans om gastsprekers uit te nodigen, wiskundige spelletjes te spelen, onderwerpen van bijvoorbeeld de blog bespreken,…
Kortom, dit is meer iets voor diegenen, jong en oud,  die al gebeten zijn door de wiskunde.

Aarzel niet me te contacteren.
waaromwiskunde@hotmail.com
0473/67.48.38

Advertisements

3 responses to “Lessen/project

  1. Lola

    Ik denk dat meesten mensen wiskunde niet terug zien in verschillende sectoren terwijl ze bijna elke dag mee te maken hebben.

    Ik vind een hele leuke website leerzame ook zelf vind ik de raadsel ook wel heel erg leuk alleen wel een beetje pittig soms kost wel tijd ,maar ik aankomende vakantie nog wat raadsels op te lossen.

    Ga zo door!!!

  2. Purist

    het wordT voor hen gekozen

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s